رئيس مجلس الإدارة
سعيد اسماعيل
رئيس التحرير
مروة أبو زاهر

رئيس مجلس الإدارة
سعيد اسماعيل

رئيس التحرير
مروة أبو زاهر

حورية فرغلي :نفسي أعيش قصة حب ومحدش بيتقدملي

كشفت الفنانة حورية فرغلي تطورات وضعها الصحي، بعد العمليات الأخيرة التي خضعت لها بأنفها.

وقالت حورية فرغلي : خلاص ما بقاش عندي عضم في القفص الصدري علشان أحطه في مناخيري،

والحمد لله إني بقيت أشم وأتذوق، ولسه فاضل لي عملية واحدة في شيكاغو،

لكن أنا راضية حاليًا بشكلي، ووصلت لحالة من الصفاء، واللي عاجبه عاجبه واللي مش عاجبه يغير المحطة.

وعن سبب عدم مشاركتها في الكثير من الأعمال قالت: مش بيتعرض عليا أعمال كتير زي الأول،

لأن أنا مشكلتي إني ماليش علاقات في الوسط، وهمَّا كلهم في علاقات وتجمعات وماحدش بيعزمني في أفراح،

ومش بحب أروح المهرجانات إلا لو عندي فيلم أو رايحة أتفرج على حاجة، وكنت أتمنى طبعًا أحضر مهرجان القاهرة السينمائي لكن ما جتليش دعوة.

حورية فرغلي: أتمنى أعيش قصة حب

كما تحدثت حورية فرغلي عن الحب في حياتها قائلة: أنا ماتجوزتش وماخلفتش ونفسي أعيش قصة حب،

لكن محدش بيتقدم لي، وأنا أهم حاجة عندي الإنسان من جوه، وعمري ما فكرت في شكله،

بينما الأهم يكون قلبه كويس ويراعي ربنا فيا ومايخوّنيش، ومش عارفة لسه موجود الصفات دي ولا لأ لكني سايباها على ربنا.

حورية فرغلي: أنا أكتر حد شعر بميرفت أمين بعد التنمر عليها

وعبرت الفنانة عن غضبها بعد التنمر الذي تعرضت له الفنانة ميرفت أمين بعد انتشار صورة لها بملامح تبدو كبيرة في السن،

قائلة: أكتر حد شعر بيها، وأحب أقول للناس إن الشكل أو السن عامة هما الحاجة الوحيدة اللي ما نقدرش نهرب منها،

لكن البني آدم من جوه بيفضل زي ما هو، لو نقي بيفضل وجماله الداخلي بيظهر على وشه،

وهي مرت بظروف وحشة وقاسية وصحابها الأنتيم ماتوا وبقت لوحدها، وكفاية حالتها النفسية.

حورية فرغلي عندي عيب خلقي يمنعني من الإنجاب

قالت الفنانة حورية فرغلي إنها تعاني من عيب خلقي وراثي منذ ولادتها يمنعها من الإنجاب بعد سن الأربعين، وهو صغر حجم الرحم بسبب أورام ليفية.

وأضافت حورية، خلال حوارها مع الإعلامية لميس الحديدي ببرنامج «كلمة أخيرة»،

أن الطبيب المعالج نصحها بضرورة وسرعة الزواج والإنجاب في السن ما بين 30 و40 عامًا،

وفي أعقاب ذلك يتم إزالة الرحم، لكنها الآن بلغت 44 عامًا ولم تستطع الإقدام على خطوة إزالة الرحم.

وأشارت إلى أنها حاولت اللجوء إلى التبني في الفترات السابقة، قائلة: «اتبنيت ولد صغير وكان مبيسمعش ولا يشوف،

وحاولت أتبناه لكنهم رفضوا عشان أنا مش متجوزة، حبيتوا عشان أول ما دخلت الملجأ جري عليا،

رغم إنه مش بيسمع وحضني، لكن للأسف رغم إني كفلته فقط لأن ما ينفعش أصطحبه للمنزل بسبب عدم زواجي وقتها لكنه مات بعد فترة».

وتابعت: «كانت فيه واحدة شغالة عندي وحامل من شاب سنغالي وهرب وتركها بعدما نمى لعلمه حملها،

وقررت معها الاحتفاظ بالطفل ورعايته، وحدث بالفعل وتعلق بي الطفل بشدة، لكن أمه شعرت بالغيرة من تعلق نجلها بي فأخذته وهربت».

واستطردت حورية: «بصدق في السحر والأعمال.. وبعد مسلسل ساحرة الجنوب اتلعنت ولقيت ناس عاملينلي سحر ولكن مش عارفاهم مين».

واستكملت: أنا ماعنديش عيلة ولا زوج ولا أولاد أنشغل بيهم، ولا أنا كملت اللي نفسي فيه في التمثيل

ولا اللي نفسي فيه في الدنيا، أنا في النص مش عارفة أكمل اللي عاوزاه في التمثيل ولا عارفة أعيش حياتي،

وأتمنى من ربنا إنه يقول لي هيحصل إيه.. هل هكمل في التمثيل وهقدم كل الأدوار اللي بتمناها

ولا هقابل شريك حياتي اللي مش هيهمه مناخيري بايظة ولا لأ، ولا هيهمه أنا حلوة ولا وحشة.

حورية فرغلي: مبقاش عندي عضم في القفص الصدري وبتعرض للظلم

تصدرت الفنانة حورية فرغلي تريند جوجل ،حيث كشفت تطورات وضعها الصحي، إلى جانب حديثها عن الجانب العاطفي في حياتها والعديد من الأمور الأخرى.

وأشارت الفنانة حورية فرغلي عن تطورات وضعها الصحي، مشيرة إلى أنها استردت حاستي الشم والتذوق

ولكن يتبقى لها عملية واحدة ستجريها في الصيف المقبل بشيكاغو.

حورية فرغلي: مبقاش عندي عضم في القفص الصدري

وأثارت حورية فرغلي تعاطف الجمهور معها بعد حديثها عن خلو القفص الصدري لديها من العظام بعد خضوعها لـ 27 عملية في الأنف،

قائلة: خلاص مبقاش عندي عضم في القفص الصدري علشان أحطه في مناخيري، والحمد لله إني بقيت أشم وأتذوق،

راضية حاليًا بشكلي، ووصلت لحالة من الصفاء، واللي عاجبه عاجبه واللي مش عاجبه يغير المحطة.

حورية فرغلي: مش بيتعرض عليا أعمال كتير لأني مليش علاقات في الوسط

 

كما ذكرت الفنانة سبب عدم مشاركتها في الكثير من الأعمال ووجودها بقوة على الساحة،

قائلة: مش بيتعرض عليا أعمال كتير زي الأول، لأن أنا مشكلتي إني ماليش علاقات في الوسط، وماحدش بيعزمني في أفراح.

كما تحدثت حورية فرغلي عن سبب عدم تواجدها في المهرجانات الفنية، مشيرة إلى أنه في السنوات الأخيرة لا يتم دعوتها لحضور مهرجان القاهرة،

مضيفة: مش بحب أروح المهرجانات إلا لو عندي فيلم أو رايحة أتفرج على حاجة،

وكنت أتمنى طبعًا أحضر مهرجان القاهرة السينمائي لكن ما جتليش دعوة.

كما تطرقت الفنانة ، للحديث عن تعاطفها مع الفنانة ميرفت أمين بعد التنمر الذي تعرضت له،

بسببب انتشار صورة لها بدت فيها بملامح أكبر سنًا، قائلة: أكتر حد شعر بيها،

وأحب أقول للناس إن الشكل أو السن عامة هما الحاجة الوحيدة اللي ما نقدرش نهرب منها،

لكن البني آدم من جوه بيفضل زي ما هو، وجماله الداخلي بيظهر على وشه، وهي مرت بظروف  وقاسية وصحابها الأنتيم ماتوا وبقت لوحدها.

حورية فرغلي: أنا مش بتعرض غير للظلم في حياتي

 

كما تطرقت الفنانة حورية فرغلي عن مرورها بالعديد من الأزمات في حياتها، قائلة: أنا مش بتعرض غير للظلم في حياتي، في العمليات والمرض، والناس اللي بطلت تكلمني وتشغلني،

ومحدش هامُّه بمثّل كويس ولا لأ، لكنهم شبهوني بمايكل جاكسون وقالوا مناخيرها شبه أبو الهول،

وحطوا صورتي أنا وأبو الهول وقالوا ما الفرق، رغم إن حاجة تشرفني إنهم يشبهوني به.

حورية فرغلي: نفسي أعيش قصة حب لكن محدش بيتقدم لي

وعن جانب الحب في حياتها، قالت: أنا ماتجوزتش وماخلفتش ونفسي أعيش قصة حب،

لكن محدش بيتقدم لي، وأنا أهم حاجة عندي الإنسان من جوه، وعمري ما فكرت في شكله،

لكن الأهم يكون قلبه كويس ويراعي ربنا فيا ومايخوّنيش.

حورية فرغلي: بدعي ربنا إنه يديني القدرة على الحجاب

وقالت الفنانة أنها تتمنى ارتداء الحجاب، قائلة: حجيت 7 مرات وعلاقتي بربنا كويسة

ومش بسيب الصلاة، وبدعي ربنا إنه يديني القدرة على الحجاب لأن نفسي فيه.

وتابعت : أنا ماعنديش عيلة ولا زوج ولا أولاد أنشغل بيهم، ولا أنا كملت اللي نفسي فيه في التمثيل

ولا اللي نفسي فيه في الدنيا، أنا في النص مش عارفة أكمل اللي عاوزاه في التمثيل ولا عارفة أعيش حياتي،

وأتمنى من ربنا إنه يقول لي هيحصل إيه.. هل هكمل في التمثيل وهقدم كل الأدوار اللي بتمناها

ولا هقابل شريك حياتي اللي مش هيهمه مناخيري بايظة ولا لأ، ولا هيهمه أنا حلوة ولا وحشة.